Rozdíl mezi daňovou evidencí a účetnictvím
Pokud začínáte podnikat, je pouze na vás, jak se rozhodnete evidovat své podnikatelské aktivity. Tato otázka však zamotala hlavu nejednomu začátečníkovi, a to také z důvodu, že se tyto dva pojmy velmi často zaměňují. Pojďme si v tomto článku jednou provždy ujasnit, co je to daňová evidence, co je to účetnictví a jak se od sebe navzájem liší.
Vedení daňové evidence
Daňová evidence nahradila dřívější jednoduché účetnictví a veškeré informace o ní najdete v zákoně o daních z příjmu. Daňovou evidenci řeší podnikatelé (nejčastěji OSVČ), kteří se rozhodli, že budou uplatňovat skutečné výdaje a ne paušální výdaje. Daňová evidence slouží především pro stanovení základu daně a obsahuje informace o:
- příjmech a výdajích,
- majetku, pohledávkách a dluzích.
Daňovou evidenci zvládne bez problému sám podnikatel zpravidla bez pomoci účetní. V zásadě si stačí zapisovat své příjmy, výdaje a evidovat informace o majetku a dluzích. Jakým způsobem budete tyto informace vést je pouze na vás. Někdo si vystačí s tabulkovým procesorem of Microsoft nebo Google a někdo si ulehčí a zefektivní práci pomocí programu na daňovou evidenci. Pokud zvolíte daňovou evidenci, je nutné dbát na úschovu veškerých dokladů pro případnou kontrolu z finančního úřadu.
Vedení účetnictví
Vedení účetnictví na druhou stranu vychází ze Zákona o účetnictví a provádí se podvojně, což znamená, že se účtuje na dvou účtech ー „má dáti” a „dal”. Účetnictví ze zákona musí vést všechny typy obchodních společnosti jako akciové společnosti, společnosti s ručením omezeným, komanditní společnosti a další. OSVČ mohou vést účetnictví dobrovolně, nebo musí povinně za předpokladů že:
- za předchozí rok dosáhli obratu více než 25 milionů,
- jsou zapsání v obchodním rejstříku,
- povinnost vést účetnictví jim přikazuje zvláštní předpis,
- jsou společníky ve společnosti, ve které alespoň jeden účastník vede účetnictví.
Podnikatelé si velmi často nevedou účetnictví sami ale najímají si účetní, kteří jim se zpracováním dokladů pomohou. V případě větší firmy je vhodné využít ERP systému s pokročilými možnostmi automatizace procesů (např. www.moneyerp.com).
Rozdíly mezi vedením daňové evidence a účetnictví
Rozdíly daňové evidence vs účetnictví by teď měly být o něco jasnější. Pojďme si je ale pořádně v jednom odstavci shrnout. Hlavním rozdílem je fakt, že daňovou evidenci upravuje zákon o daních z příjmu a vedení účetnictví vychází ze zákonu o účetnictví. Dalším rozdílem je účel obou metod evidence podnikatelských aktivit. Účelem daňové evidence je zjištění správného základu daně z příjmů. Základem daně v daňové evidenci je rozdíl mezi příjmy a výdaji.
Naopak v účetnictví nezjišťujeme základ daně z příjmu ale hospodářský výsledek, který je rozdílem mezi výnosy a náklady. Další rozdíl je účtování pomocí podvojného zápisu „má dáti” a „dal”. V účetnictví je rovněž nutné pravidelně sestavovat rozvahu, výkaz zisků a ztrát a další podklady.